Intro   Ardennen   KlimClassic  Amstelgold   Heerenveen  Enschede  Leeuwarden  Berlijn   Erfurt   Franse Alpen    Nijmegen    Baselga di Pine   Hamar   Inzell

Kirov

---------------------------------------------------------------------------------------
S.M.KIROV PRICE WEDSTRIJDEN TE KIROV / MOSCOW 22-28 FEBR. 2001.
Hier volgt een summier verslag van de wedstrijden in de Russische stad Kirov.
Kirov ligt ongeveer 1000 km noord oostelijk van Moskou. De stad is de hoofdstad van de regio Kirov en dank zijn naam aan de politicus S.M. Kirov welke aktief was gedurende de Russische revolutie. Kirov wordt naar Russische begrippen aangeduid als een provincie stadje.
De uitnodiging kwam van het "Russian Olympic Committee" en de begeleiding wordt uitgevoerd door "The Union of Skaters of Russia".
Op donderdag 22 februari vertrekken we met de KLM om 8.55 vanaf Schiphol. Na een voorspoedige vlucht landen we omstreeks 14.30 uur Moskou tijd, in Moskou is de tijd twee uur later dan bij ons.
Door een begeleider van de Russische federatie zijn we met een busje opgehaald en langs het park gekomen waar de oude Dynamo ijsbaan lag, de lichtmasten en het mooie schild staan er nog steeds.
We zijn naar de binnenstad gereden, konden op de New Arbathsteet (Kalinin prospekt) parkeren en hebben een uurtje op de oude Arbatstreet rondgelopen. Het is guur en koud met sneeuw en wind.
We gaan vervolgens naar het Yaroslavsky station om de trein naar Kirov "te pakken".

Op de trein hebben we geen begeleiding zoals andere jaren, wel komen er twee Moskouse schaatsers bij ons in de coupe, later in Kirov blijken het wel sportmensen maar geen schaatsers.
De treinreis is een aparte belevenis, hobbelend en bonkend in een lekker warme coupe reizen we langs stationnetjes en door steppen gebieden met hier en daar een huisje van hout en soms hele dorpjes van dit soort huisjes, allen dik onder de sneeuw. Buiten konden we minder zien dan de vorige trips waarschijnlijk komt dit door de bewolking en is er geen maan.

In Kirov worden we opgewacht door het organisatie comite met vaantjes. Voor Wim zijn het allemaal oude bekenden, alleen "Ton" de oude fotograaf ontbreekt (het blijkt nu zijn zoon te zijn die voor de krant fotografeert. Als tolk wordt Ilja voorgesteld, een vlotte jongeman (17 jaar) die prima Nederlands spreekt, hij heeft een jaar in Nuenen op school gezeten i.v.m. een uitwisselingsprogramma.
Met een bus, niet meer onder begeleiding van politie auto's die het verkeer stilleggen, gaan we naar het Administatie Hotel, vroeger een hotel van de partij of van de regio bestuurders.
Na te hebben gegeten en even een klein halfuurtje te hebben losgelopen lang het monument van Lenin en het Vyatka hotel (ons vorige hotel) gaan we op bezoek bij de burgemeester voor de officiele ontvangst. Na een aantal toespraakjes is het de beurt van Wim en aansluitend overhandig ik de burgemeester een paar echte Hollandse klompen.
Vervolgens gaan we trainen in/op het Dynamo stadion. We krijgen een eigen kleedkamer in het deel onder de tribune, de vorige keer was dit nog een oud vervallen deel maar nu is het geheel vernieuwd.
Het weer is prima naar Kirov omstandigheden gerekend en ook het ijs is goed. We blijven 1,5 uur op het ijs en het is wennen aan het natuurijs en de omgeving.
Aansluitend hebben we de loting bijgewoond en zijn we met de bus naar het hotel gegaan.

Op zaterdagmorgen is het grijs weer maar niet erg koud, we lopen lekker in door de stad waar om 7.30 uur al veel mensen op straat lopen.
Na het ontbijt gaan we naar de baan waar we goed kunnen inrijden, andere jaren was het weer veel zwaarder maar ondanks dat "lekkere" weer blijft het voor ons koud.
In de wedstrijd doen we het goed maar krijgen flink om onze oren van de Russen. Er zijn dan ook rijders die dit jaar hebben deelgenomen aan Worldcups. De gehele Russische top met uitzondering van de rijders die deelnemen aan de WC in Galgary en de WK in Salt Lake City is aanwezig. Gedurende de wedstrijd wordt onze kleedkamer waar we ook de sleutel van hebben door een politieman bewaakt.

Na de wedstrijd gaan we naar het Diorama een gebouwtje achter het Vyatka Hotel waar men een rondleiding voor ons heeft georganiseerd.
Hier blijkt een museum met betrekking tot de Russische revolutie van 1917 te zijn. Ook is er een groot panorama geschilderd wat een situatie in Kirov gedurende die tijd weergeeft.
Het was een interessante uitleg die we daar hebben gehad, zeer de moeite waard.
s’Avonds wordt Hans ziek en de volgende morgen heeft hij een beetje verhoging wat uiteindelijk betekent dat hij geen wedstrijd meer rijdt.
Als ik op zondag uit het raam kijk is het helder, zelfs wat zonnig weer.
We lopen weer in door de stad maar nu in de andere richting en opnieuw lopen er al veel mensen op straat.
De wedstrijden verlopen net als gisteren, de jongens rijden achteraan en de dames tellen wel mee, Paulien haalt een 4e en een 3e plaats op de 1500 en de 3000 mtr.
Bij de heren is Tim de sterkste Hollander (zoals bij het feest door de Russen wordt bevestigd).
Hij rijdt een goede 1500 mtr. en voor de eerste keer in zijn leven de 5000 mtr. Anton rijdt alleen de 1500 mtr.

De uitslagen waren:

Paulien            4e      44.79  /  2.14.99(4e)  /  1.27.47  /  4.42.10(3e)
Linda               6e      46.28  /  2.21.87       /   1.34.74  /  4,58.40(4e)
Tim                15e     41.96  /  4.40.08       /   2.13.83  /  8.19.95
Anton                       42.47  /  4.55.67       /   2.16.18
Hans                         42.32  /  4.34.88
De organisatie is zeer content met onze aanwezigheid want hiermee scoren zij, b.v. elke dag zijn we op de televisie en de radio geweest en tweemaal heb ik een TV interview moeten geven.
In de Kirov Pravda zijn we voorpagina nieuws inclusief een foto van onze aankomst. Op maandag zijn er geen kranten zodat we niet weten wat daarin vermeld is.
Het banket met de uitreiking van de prijzen was reuze gezellig en we kregen een echte Russische "Dimske Ikroesk", dat is aardewerk uit de omgeving. Ook hebben we Alexander klompen gegeven. Dit leidde ertoe dat ik Russische klompen (gevlochten van boomschors) en Wodka in de vorm van een jagersgeweer als aandenken meekreeg.
De begeleidende toespraakjes werden wel gewaardeerd. Er werd gezellig gedanst en het was jammer dat het afgelopen was.

Op maandag eerst weer ontbeten en vervolgens zijn we naar het Trifonov Klooster gegaan.
Hier hebben we uitleg gehad betreffende het ontstaan etc. van dit "Monastery" en hebben ook tijdens een dienst in de Orthodokse kerk rondgekeken.
Vervolgens hebben we een klein uurtje getraind in het stadion. Het was ontzettend mooi ijs met een zonnetje erbij, Galgary ijs hebben we tegen de Russen gezegd.
We laten onze spullen in het stadion en krijgen een rondleiding bij een fabriek van het speciale aardewerk de Dimska Ikroesk. Ook dit is interessant en het gebeurt helemaal niet zo fabrieksmatig als ik had verwacht, het is meer atelier werk.
Daarna gaan we thee drinken bij onze vriende van club MIR. We hebben wel een spelletje gedaan maar deze keer geen  touwtrekken.
Vervolgens weer snel naar het stadion voor de laatste training in Kirov.
We overhandigen de spullen welke we achterlaten en die voor de minder bedeelden van de club gebruikt gaan worden, Victor is er erg blij mee.
We eten met het organisatie comite (door ons uitgenodigd) erbij, hier komen we bijna in tijdnood maar hiermee krijg je het APAC Schaats Team echt niet zenuwachtig.
Na het eten en inpakken worden we naar de trein gebracht door het volledige organisatie comite, Alexander, Yuri de scheidsrechter en de dames Vyala, Iskra en niet te vergeten onze Hollander Ilja. Ook is Victor de trainer met een van zijn pupillen aanwezig bij de trein en geeft ons nog wat Matroeska’s mee, het was toch wel een klein beetje een emotioneel afscheid.
Op dinsdagmorgen 9.30 uur komen we aan in Moskou waar we worden opgewacht door Katjya.
Katjya (Yekaterina Pilshikova) heeft als meisje in de zomer van 1990 in Nieuwkoop bij NiNo een trainingskamp meegemaakt, voor mij was het erg leuk haar weer te ontmoeten.

We gaan naar het Russia hotel (5000 bedden) bij het Rode plein. Het duurt even voor we zijn geinstalleerd want het is enorm groot, b.v. van de receptie naar de kamers is bijna 10 minuten lopen. Onze kamers zijn aan de voorkant van het hotel en kijken direct uit op de mooie St. Basilius Kathedraal en de muren van het Kremlin met de klokketoren.

Vervolgens maken we een wandeling over en in de omgeving van het Rode plein. We lopen eerst langs de mooie St. Basilius Kathedraal via het Rode plein naar de eeuwige vlam, hier zien we het wisselen van de wacht vervolgens langs het oude Moskou hotel/restaurant naar het Bolstoi theater, via de GUM het oude overdekte winkelcentrum terug naar ons hotel. Er kan niet worden geschaatst want de baan is niet verzorgd misschien morgenmiddag (dan zitten we in het vliegtuig).

s’Middags hebben we een rondtour met "ons" busje waarmee we een aantal belangrijke plaatsen in de stad bezoeken. Zoals de splinternieuwe Crist the Saviour Kathedraal, hier lopen we ook langs het Puskin museum. We zien het wittehuis (parlementsgebouw), het Olympisch stadion op het Luzhniki terrein maar kunnen niet dichtbij komen, we staan voor het Novodevichy convent klooster bezoeken kort het Victory Memorial monument en we gaan naar de Leninhils en komen bij de Moscow universiteit. Hier scheiden even onze wegen, Wim gaat met Vladimir en Alexander eten in een heel chic restaurant waar Jeltsin, Gorbatsjof en Mick Jagger ook hebben gegeten dus wel passend voor de trainer/coach van het APAC Schaats Team.
Het team gaat met Katjya naar het overdekte nieuwe winkelcentrum en eten daar (tweemaal) in een "open" restaurant. Vervolgens worden met Katjya een aantal van de Klassieke Metro stations bekeken zoals Arbatskaja, Kievskaja, Beloruskaja, Majakovskaja, Prospekt Marska etc. Het is zeer de moeite waard want de oude stations zijn zonder meer bijzonder om te zien.
Om 21.00 uur treffen we elkaar weer en praten (eten) wat na in het hotel.

Op woensdagmorgen zijn we gaan inlopen rond het Rode plein en over de bruggen van de rivier de Mockba. Op het Rode plein hebben we schaatsoefeningen op de foto gezet.
We eten in het restaurant van hotel Russia en ontmoeten om 9.30 uur beneden in de hal Katjya en gaan volgens plan het Kremlin bezoeken. We lopen eerst langs de mooie St. Basilius Kathedraal via het Rode plein naar de eeuwige vlam en gaan het Kremlin in via de Troitskajabrug en de Kutafjatoren. In het Kremlin bekijken we het grote Tsarenkanon gemaakt in 1586, de gebroken Tsarenklok en de verschillende orthodoxe kerken zoals de Dormition waarin we het graf van Ivan de verschrikkelijke zien, de Annunciation, de Deposition of the robe, de Aartengel Michael met de tonnen wegende zilveren lamp die Napolion al had geprobeerd mee te nemen naar Frankrijk en ook de klokketoren. Al deze gebouwen zijn ongeveer gebouwd tussen 1450 en 1580. De koepels en ook binnen in zijn de goudkleurige delen ook echt van een goudlaagje voorzien dit samen met de kostbare ikonen maakt dat het geheel een aardig sommetje waard is.

Met het busje van het Olimpic comittee zijn we naar het vliegveld Sherementjevo gebracht, waar we afscheid van Katjya hebben genomen.

Bij aankomst op Schiphol was de "film" afgelopen en iedereen een mooie ervaring rijker.