Het team bestond uit twee dames en een heer. De heer was Hans Kool uit Nieuwerkerk aan de IJssel. De dames Emilie Gale uit Nieuwerkerk aan de IJssel en Linda Bouwens uit Gouda.   De trainer/Coach was Wim Nieuwenhuizen. De omvang van het team was dit jaar gering hetgeen was gerelateerd aan het sponsorbudget.

De medische begeleiding werd verzorgd door dr. Frank Nusse. De fysiotherapeutische en looptechnische begeleiding was in handen van David Evers van de firma Footconnection uit Culemborg. En in specifieke situaties kunnen we rekenen op dr. Hans van Elst.

Het team wordt gesponsord door de “APAC groep” uit Maarssenbroek waardoor het mogelijk is met het team topsport te bedrijven. Het APAC Schaats Team funktioneert binnen de KNSB bij het gewest Noord-Holland/Utrecht op de Vechtsebanen te Utrecht. De basis wordt gevormd door de clubs waarvan de leden lid zijn, dit jaar de Vechtstreek en SV Gouda. De clubbesturen en technische commissies en de Baancommissie Utrecht hebben voor meer dan 100% medewerking verleend gedurende het seizoen en dus ook een positieve bijdrage geleverd aan de resultaten van het seizoen.

De APAC groep uit Maarssenbroek is de hoofdsponsor van het team. De APAC groep bestaat uit een aantal bedrijven die zich bezighouden met o.a. professionele airconditioning, speciale systeemvloeren voor ICT omgevingen en service op deze producten.
AA Drinks
leverde een compleet pakket aan voedingssupplementen middels de bekende AA Drink producten en tevens bruikbaar sportmateriaal zoals tassen, bidons, shirts etc.
Footconnection     uit Culemborg welke de trainingschoenen op elk teamlid persoonlijk en specifiek afgestemd selecteerde en waar nodig correcties aanbracht.
De Vechtsebanen
die alle facilitaire middelen welke zij kunnen bieden ter beschikking stelde aan het team.
Sportinstituut Den Edel
uit Waddinxveen waar we zowel de fitness als de aerobic faciliteiten kunnen gebruiken.
De Atletiek Vereniging Gouda en de voetbalvereniging
SV Nieuwkoop waar we van de faciliteiten gebruik kunnen maken.

In vele dag- en lokale bladen is er geschreven over de prestaties van het APAC Schaats Team. Buiten de publiciteit voor het team of een teamlid hebben we waar mogelijk via foto’s en vermeldingen in de tekst de namen van onze sponsoren uitgedragen. Bij de NOS en RTL alleen al hebben we zo’n 20 minuten de naam APAC leesbaar op het televisiescherm gebracht. Ook bij lokale radio en TV organisaties zijn we minutenlang in beeld geweest. Emilie Gale had een positief stuk met kleurenfoto in het NRC Handelsblad en een uit 4 pagina’s met 4 mooie kleuren foto’s in het “glossy” blad Beauty Expressions. Duidelijk merkbaar is dat de naam APAC Schaats Team zich heeft gevestigd en door veel mensen word gekend en herkend. Het belangrijkste punt voor de publiciteit is en blijft onze uitstraling op de aspecten van: Sportief, Actie, Jeugdig en Professioneel. Met deze kenmerken worden onze sponsoren direct geassocieerd en gelieerd.

Het programma voor de teamleden is afgestemd om naar een top toe te werken over meerdere jaren. Dit betekent veel trainingsuren met specifieke arbeid en met een intensiteit welke op het teamlid is afgestemd. Het volgen van dit programma vraagt een buitengewoon flinke portie doorzettingsvermogen en discipline. De trainingen zijn dagelijks op verschillende locaties, maar altijd in de woonomgeving van de teamleden. Zo werd er getraind in Gouda bij de atletiek vereniging en op het Groenoordpark, in Nieuwkoop en de krachttrainingen in Waddinxveen. Ook zijn er regelmatig trainingen op het strand bij Noordwijkerhout afgewerkt. Skeeleren doen we al een aantal jaren niet meer om reden dat met relatief korte tussenpozen er regelmatig ijstrainingen zijn afgewerkt.

De trainingskampen dit seizoen waren:
Zuid Limburg, 1 dag De Amstel Gold Race.
Ardennnen, 3 dagen Luik Bastenaken Luik.
Heerenveen, 3 weekeinden intensief geschaatst.
Berlijn, 10 (ijs)dagen, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Venosc, in de Franse Alpen, 15 dagen hoogte trainingen.
Nijmegen, 9 (ijs)dagen, verdeeld over 2 perioden met hoofddoel schaatsen.
Inzell, 6 dagen (ijs)training, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Baselga de Pine, 11 dagen (ijs) training, 3 maal per dag intensief schaatsen.

De totale begroting voor wat betreft het aandeel van de pupillen zelf bedroeg  +/-  € 1500,00 per teamlid. Dit betreft dan de bijdrage in de kosten van de trainingskampen etc.  Door extra bijspringen van APAC de hoofdsponsor is het gelukt om de € 1500,00 niet te overschrijden.

Het is een seizoen van investeren in herstel maar ook van successen geweest. De zomer periode is eigenlijk best goed verlopen, Het trainingskamp in Berlijn was niet eenvoudig mogelijk mede door de hitte. De Alpen waren perfect, met uitzondering dat Wim en Paula enkele dagen terug moesten naar Nederland voor familie omstandigheden. De winterperiode is matig verlopen. In Inzell kwamen zowel Linda als Hans in de problemen welke eigenlijk een groot deel van de ijsperiode hebben geduurd. Emilie behaalde een fraai plaats bij de NK afstanden waar zij met een spectaculaire val veel aandacht kreeg. De gevolgen van deze val namen echter behoorlijk veel tijd in beslag.   Het feit dat om reden van goede   trainingsomstandigheden op het ijs er regelmatig in de “vroege” uren (16.30) getraind moest worden en er soms trainingskampen of wedstrijden nodig zijn op niet “normale” perioden, vraagt bij de opleidingsinstanties en bij de werkgevers veel medewerking.

De resultaten zijn zonder meer goed te noemen. Er zijn prima tijden en uitstekende Persoonlijke records gereden. Nagenoeg alle baankampioenschappen waarvoor gereden kon worden zijn gewonnen. Ook Gewestelijke titels zijn behaald evenals goede klasseringen op alle in Nederland verreden “grote” wedstrijden. Aan alle NK’s is door leden van het team meegereden met positieve resultaten.

PERSOONLIJK RECORDS (PR’S):
Emilie Gale          11.00 – 26.61 – 1.04.46 – 41.91 – 1.25.43 – 2.16.60 – 5.15.83 – 19.52.40
Linda Bouwens     12.00 – 28.45 – 1.01.05 – 43.42 – 1.25.02 – 2.07.91 – 4.24.66 – 7.43.51 – 15.56.87
Hans Kool            10.90 – 25.55 – /.//.//       – 39.62 – 1.17.77 – 1.58.78 – 4.11.36 – 7.23.66 – 15.12.17

De benodigde ondersteuning in materieel en moreel opzicht is groot te noemen. De APAC groep uit Maarssenbroek   maakt het mogelijk om op topniveau te kunnen sporten, zonder hun steun zou dat uitgesloten zijn. Ook de materiaal sponsoren zijn van groot belang     o.a. AA Drinks met zijn sportdranken etc. Ook de min of meer stille hulpverleners zoals schaatsverenigingen, de Vechtsebanen, de Atletiek vereniging Gouda, Sport instituut Den Edel en niet te vergeten de Baancommissie Utrecht en het Gewest Noord-Holland/Utrecht. Alle organisaties, instanties en personen heel hartelijk dank voor de steun.

CONCLUSIE:
Er is gedurende het seizoen heel wat gebeurd in trainingsactiviteiten, wedstrijden etc. etc. Gelet op de omstandigheden moeten we eigenlijk tevreden zijn met hoe het seizoen is verlopen en afgerond.  De successen bij deelname aan wedstrijden zijn voldoende geweest al had er met zekerheid nog aanzienlijk meer ingezeten.