HET TEAM:
Het team bestond uit twee dames en drie heren. De heren waren Hans Kool uit Nieuwerkerk aan de IJssel en Tim Salomons uit Gouda en nieuw was Rik van der Woerdt uit Gouda. De dames Paulien van Deutekom, Linda Bouwens beiden uit Gouda. De trainer/Coach was Wim Nieuwenhuizen uit Nieuwkoop.

MEDISCHE BEGELEIDING:
De medische begeleiding werd verzorgd door dr. Frank Nusse. De fysiotherapeutische en looptechnische begeleiding was in handen van David Evers van de firma Footconnection uit Culemborg. En in specifieke situaties kunnen we rekenen op dr. Hans van Elst.

POSITIE VAN HET TEAM:
Het team wordt gesponsord door de “APAC groep” uit Maarssenbroek waardoor het mogelijk is met het team topsport te bedrijven. Het APAC Schaats Team funktioneert binnen de KNSB bij het gewest Noord-Holland/Utrecht op de Vechtsebanen te Utrecht. De basis wordt gevormd door de clubs waarvan de leden lid zijn, dit jaar de Vechtstreek en SV Gouda. De clubbesturen en technische commissies en de Baancommissie Utrecht hebben voor meer dan 100% medewerking verleend gedurende het seizoen en dus ook een positieve bijdrage geleverd aan de resultaten van het seizoen.

SPONSOREN:
De APAC groep uit Maarssenbroek is de hoofdsponsor van het team. De APAC groep bestaat uit een aantal bedrijven die zich bezighouden met o.a. professionele airconditioning, speciale systeemvloeren voor ICT omgevingen en service op deze producten.
RAPS
zorgde voor   top materiaal zoals   de schaatsen, skeelers, kleding en aanverwante materialen.
AA Drinks
leverde een compleet pakket aan voedingssupplementen middels de bekende AA Drink producten en tevens bruikbaar sportmateriaal zoals tassen, bidons, shirts etc.
Footconnection
uit Culemborg welke de trainingschoenen op elk teamlid persoonlijk en specifiek afgestemd selecteerde en waar nodig correcties aanbracht.
De Vechtsebanen die alle facilitaire middelen welke zij kunnen bieden ter beschikking stelde aan het team.
Sportinstituut Den Edel uit Waddinxveen waar we zowel de fitness als de aerobic faciliteiten kunnen gebruiken.
De Atletiek Vereniging Gouda en de voetbalvereniging
SV Nieuwkoop waar we van de faciliteiten gebruik kunnen maken.

PUBLICITEIT:
In vele dag- en lokale bladen is er geschreven over de prestaties van het APAC Schaats Team. Buiten de publiciteit voor het team of een teamlid hebben we waar mogelijk via foto’s en vermeldingen in de tekst de namen van onze sponsoren uitgedragen. Bij de NOS en RTL alleen al hebben we meer dan 30 minuten de naam APAC leesbaar op het televisiescherm gebracht. Ook bij lokale radio en TV organisaties zijn we minutenlang in beeld geweest. Duidelijk merkbaar is dat de naam APAC Schaats Team zich aan het vestigen is en voor veel mensen (met name in de schaatswereld) is het herkenbaar en bekend. Het belangrijkste punt voor de publiciteit is en blijft onze uitstraling op de aspecten van: Sportief, Actie, Jeugdig en Professioneel. Met deze kenmerken worden onze sponsoren direct geassocieerd en gelieerd.

PROGRAMMA:
Het programma voor de teamleden is afgestemd om naar een top toe te werken over meerdere jaren. Dit betekent veel trainingsuren met specifieke arbeid en met een intensiteit welke op het teamlid is afgestemd. Het volgen van dit programma vraagt een buitengewoon flinke portie doorzettingsvermogen en discipline. De trainingen zijn dagelijks op verschillende locaties, maar altijd in de woonomgeving van de teamleden. Zo werd er getraind in Gouda bij de atletiek vereniging en op het Groenoordpark, in Nieuwkoop en de krachttrainingen in Waddinxveen. Ook zijn er regelmatig trainingen op het strand bij Noordwijkerhout afgewerkt. Skeeleren hebben we dit jaar niet gedaan om reden dat met relatief korte tussenpozen er regelmatig ijstrainingen zijn afgewerkt. De trainingskampen dit seizoen waren:

Zuid Limburg, 1 dag De Amstel Gold Race.
Ardennnen, 3 dagen Luik Bastenaken Luik.
Heerenveen 4 weekeinden intensief geschaatst.
Erfurt 1e,   8 (ijs)dagen, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Guillestre in de Franse Alpen, 15 dagen hoogte trainingen.
Erfurt 2e,   8 (ijs)dagen, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Inzell, 6 dagen (ijs)training, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Baselga de Pine, 12 dagen (ijs) training, 3 maal per dag intensief schaatsen.

BEGROTING:
De totale begroting voor wat betreft het aandeel van de pupillen zelf bedroeg  +/_  € 1500,00 per teamlid. Dit betreft dan de bijdrage in de kosten van de trainingskampen etc.  Door extra bijspringen van APAC de hoofdsponsor is het gelukt om de € 1500,00 niet te overschrijden.

SEIZOEN VERLOOP:
Het is een seizoen van investeren in de toekomst geweest. De zomer periode is prima verlopen, de trainingskampen te Erfurt en de Alpen waren perfect. De winterperiode is ook goed verlopen al hadden we daar wat minder last van de griep willen hebben op de belangrijkste momenten.   Paulien heeft zich in de aanpak van wedstrijden aanzienlijk verbeterd maar door blessures en ziekte is het toch een mager seizoen geworden, met wel een behoorlijk perspectief naar de toekomst.   Hans is gedurende het begin van het ijsseizoen in Inzell ziek geworden (luchtwegen) wat ruim een halfjaar herstel vraagt. Hij mag en kan wel sporten maar kan niet optimaal presteren hetgeen behoorlijk vervelend kan aanvoelen. Daarnaast heeft hij in de tweede helft van het seizoen behoorlijk zwaar de griep op bezoek gehad. Rik heeft gedurende het gehele seizoen prima gefunctioneerd. Gedurende de ijsperiode was het voor hem moeilijker om te presteren. Hij heeft dan ook een overstap naar de marathon gemaakt en dat is uitstekend verlopen. Hij zal daar zeker mee verder gaan.   Linda heeft veel progressie geboekt en een prima seizoen gedraaid. Tim heeft een enorme stap voorwaarts gemaakt, hij rijdt nu in zijn categorie bij de top en met de senioren meegerekend direct in de subtop. Er is voor hem nog veel te leren en de toekomst kan dan ook vol verwachtingen tegemoet worden gezien. De trainingkampen in de ijsperiode zijn ook goed verlopen. Het feit dat om reden van goede   trainingsomstandigheden op het ijs er regelmatig in de “vroege” uren (16.30) getraind moest worden en er soms trainingskampen of wedstrijden nodig zijn op niet “normale” perioden, vraagt bij de opleidingsinstanties en bij de werkgevers veel medewerking.

RESULTATEN:
De resultaten zijn zonder meer goed te noemen. Er zijn prima tijden en uitstekende Persoonlijke records gereden. Nagenoeg alle baankampioenschappen waarvoor gereden kon worden zijn gewonnen. Ook Gewestelijke titels zijn behaald evenals goede klasseringen op alle in Nederland verreden “grote” wedstrijden. Aan alle NK’s is door leden van het team meegereden met positieve resultaten.

PERSOONLIJK RECORDS (PR):
Linda Bouwens              12.02 – 28.53 – 1.01.05 – 43.64 – 1.25.02 – 2.07.91 – 4.24.66 – 7.43.51- 15.56.87
Paulien van Deutekom    12.04 – 28.20 –    59.98 – 43.02 – 1.24.25 – 2.06.10 – 4.24.39 –7.42.80 -15.43.17
Rik van der Woerdt        12.77 – 30.08 – 1.05.33 – 45.72 – 1.30.54 – 2.14.21 – 4.40.44 –  /.//.//   – 16.00.06
Tim Salomons               10.48 – 24.60 –   55.00 – 38.33 – 1.15.19 – 1.55.02 – 4.01.40 -6.56.87 – 14.44.81
Hans Kool                             11.02 – 26.57 –   /.//.//  – 39.70 – 1.17.77 – 2.00.11 – 4.11.36 -7.25.58 – 15.12.17

ONDERSTEUNING:
De benodigde ondersteuning in materieel en moreel opzicht is groot te noemen. De APAC groep uit Maarssenbroek   maakt het mogelijk om op topniveau te kunnen sporten, zonder hun steun zou dat uitgesloten zijn. Ook de materiaal sponsors zijn van groot belang   o.a. RAPS met zijn kwaliteits materialen en AA Drinks met zijn sportdranken etc. Ook de min of meer stille hulpverleners zoals schaatsverenigingen, de Vechtsebanen, de Atletiek vereniging Gouda en de voetbal vereniging SV Nieuwkoop, Sport instituut Den Edel en niet te vergeten de Baancommissie Utrecht en het Gewest Noord-Holland/Utrecht. Alle organisaties, instanties en personen heel hartelijk dank voor de steun.

CONCLUSIE:
Er is gedurende het seizoen heel wat gebeurd in trainingsactiviteiten, wedstrijden etc. etc. en er zijn geen ernstige incidenten geweest en dat op zich is al een prima resultaat. Wel hadden we wat minder griep en blessures (Hans, Paulien) willen hebben. De tijden welke door de teamleden zijn gerealiseerd zijn zonder uitzondering prima te noemen al willen we altijd nog   weer beter. De successen bij deelname aan wedstrijden zijn meer dan voldoende geweest Kortom een seizoen om toch met veel plezier en voldoening op terug te kijken.