Het team bestond uit 3 dames en twee heren. De heren waren Hans Kool uit Nieuwerkerk aan de IJssel en Tim Salomons uit Gouda. De dames Paulien van Deutekom, Linda Bouwens beiden uit Gouda en nieuw dit seizoen Annelies van der Ploeg uit Nieuwersluis. De trainer/Coach was Wim Nieuwenhuizen.

De medische begeleiding werd verzorgd door Dr. Frank Nusse. De fysiotherapeutische en looptechnische begeleiding was in handen van David Evers van de firma Footconnection uit Culemborg.

Het team wordt gesponsord door de “APAC groep” uit Maarssenbroek waardoor het mogelijk is met het team topsport te bedrijven. Het APAC Schaats Team funktioneert binnen de KNSB bij het gewest Noord-Holland/Utrecht op de Vechtsebanen te Utrecht. De basis wordt gevormd door de clubs waarvan de leden lid zijn, dit jaar de Vechtstreek en SV Gouda. De clubbesturen en technische commissies en de Baancommissie Utrecht hebben voor meer dan 100% medewerking verleend gedurende het seizoen en dus ook een positieve bijdrage geleverd aan de resultaten van het seizoen.

De APAC groep uit Maarssenbroek is de hoofdsponsor van het team. De APAC groep bestaat uit een aantal bedrijven die zich bezighouden met o.a. professionele airconditioning, speciale systeemvloeren voor ICT omgevingen en service op deze producten.
RAPS zorgde voor  top materiaal zoals   de schaatsen, skeelers, kleding en aanverwante materialen.
AA Drinks leverde een compleet pakket aan voedingssupplementen middels de bekende AA Drink producten en tevens bruikbaar sportmateriaal zoals tassen, bidons, shirts etc.
Footconnection  uit Culemborg welke trainingschoenen op elk teamlid persoonlijk afgestemd selecteerde en waar nodig correcties aanbracht.
De Vechtsebanen die alle facilitaire middelen welke zij kunnen bieden ter beschikking stelde aan het team.
Sportinstituut Den Edel uit Waddinxveen waar we de fitness als de aerobic faciliteiten kunnen gebruiken.
De Atletiek Vereniging Gouda en de voetbalvereniging   SV Nieuwkoop waar we van de faciliteiten gebruik kunnen maken.

In vele dag- en lokale bladen is er geschreven over de prestaties van het APAC Schaats Team. Buiten de publiciteit voor het team of een teamlid hebben we waar mogelijk via foto’s en vermeldingen in de tekst de namen van onze sponsoren uitgedragen. Bij de NOS en RTL alleen al hebben we 30 minuten de naam APAC leesbaar op het televisiescherm gebracht. Ook b.v. bij het programma ontbijt TV en bij de TV Midden Nederland zijn we in interviews etc. minutenlang in beeld geweest, het uitdragen van de sponsor lukt dan niet altijd. Gedurende dit seizoen was er extra de wedstrijd om de plaatsen voor de Olympische spelen wat een extra mogelijkheid gaf voor publiciteit. Het belangrijkste punt voor de publiciteit is en blijft onze uitstraling op de aspecten van; Sportief, Actie, Jeugdig en Professioneel. Met deze kenmerken worden onze sponsoren direct geassocieerd en gelieerd.

Het programma voor de teamleden is afgestemd om naar een top toe te werken over meerdere jaren. Dit betekent veel trainingsuren met specifieke arbeid en met een intensiteit welke op het teamlid is afgestemd. Het volgen van dit programma vraagt een buitengewoon flinke portie doorzettingsvermogen en discipline. De trainingen zijn dagelijks op verschillende locaties, maar altijd in de woonomgeving van de teamleden. Zo werd er getraind in Gouda bij de atletiek vereniging en op het Groenoordpark, in Nieuwerkerk aan de IJssel, in Nieuwersluis, in Nieuwkoop en de krachttrainingen in Waddinxveen. De skeelerbaan in Doorn hebben we enkele weekeinden bezocht en wanneer nodig konden we voor het skeeleren uitwijken naar de Vechtsebanen te Utrecht. Ook zijn er regelmatig trainingen op het strand bij Noordwijkerhout afgewerkt. De trainingskampen dit seizoen waren:

Zuid Limburg, 1 dag De Amstel Gold Race.
Ardennnen, 3 dagen Luik Bastenaken Luik.
Hamar, 19 (ijs)dagen, 17 dagen,   3 maal per dag intensief schaatsen.
Allos in de Franse Alpen, 15 dagen hoogte trainingen.
Inzell, 6 dagen (ijs)training, 3 maal per dag intensief schaatsen.
Baselga de Pine, 12 dagen (ijs) training, 3 maal per dag intensief schaatsen.

De totale begroting voor wat betreft het aandeel van de pupillen zelf bedroeg +/_ Fl.3000,00 per teamlid. Dit betreft dan de bijdrage in de kosten van de trainingskampen etc. Er is een aanzienlijk bedrag besteed aan het goed bedrukken van de kleding en nieuwe aanvullende kleding aangeschaft (hiermee moeten wij onze sponsoren “verkopen”). Door extra bijspringen van APAC de hoofdsponsor is het gelukt om de Fl.3000,00 niet te overschrijden.

Het is een seizoen van investeren in de toekomst geweest. De zomer periode is prima verlopen, de trainingskampen te Hamar en de Alpen waren perfect. De winterperiode is ook goed verlopen al hadden we daar wat meer van verwacht.           Paulien heeft aan alle voor haar mogelijke wedstrijden deelgenomen, maar telkens gemiddeld gepresteerd. Linda en Tim hebben net als Paulien de NK junioren gehaald. Hans miste dit net door een minder goed gereden selectie wedstrijd. De zomerperiode is voor Annelies net als de andere teamleden prima gegaan, zij heeft veel geleerd en heeft zich goed aangepast. Gedurende de winterperiode wilde Annelies samen met haar vader verder het seizoen afwerken, hetgeen succesvol is verlopen. Het trainingskamp in Baselga de Pine Italie is prima verlopen. Het feit dat om reden van goede   trainingsomstandigheden op het ijs er regelmatig in de “vroege” uren (16.30) getraind moest worden vraagt bij de opleidingsinstanties en bij de werkgevers veel medewerking.

De resultaten zijn zonder meer goed te noemen. Er zijn prima tijden en uitstekende Persoonlijke records gereden. Nagenoeg alle baankampioenschappen waarvoor gereden kon worden zijn gewonnen. Ook Gewestelijke titels zijn behaald evenals goede klasseringen op “grote” wedstrijden. Internationaal zijn er wedstrijden gewonnen b.v. de Multipli Arcese Tropy. Bij de dames senioren werd Paulien 2e en bij de junioren A dames was Linda 1e. Bij de junioren A heren was Tim 1e en Hans 2e   in het eindklassement.

PERSOONLIJK RECORDS (PR):
Linda Bouwens                 12.05-28.66-1.01.05-43.86-1.26.40-2.08.82-4.28.91-8.10.00-15.56.87
Paulien van Deutekom  12.08-28.47- 59.98 -43.02-1.24.18-2.06.10-4.24.39-7.42.80-15.43.17
Hans Kool                       11.02-26.57- /.//.// -39.70-1.17.77-2.00.38-4.11.36-7.36.68-15.12.17
Tim Salomons            10.80-25.47-  55.00 -39.51-1.17.59-1.58.21-4.08.01-7.17.60-15.16.62

De benodigde ondersteuning in materieel en moreel opzicht is groot te noemen. De APAC groep uit Maarssenbroek   maakt het mogelijk om op topniveau te kunnen sporten, zonder hun steun zou dat uitgesloten zijn. Ook de materiaal sponsors zijn van groot belang   RAPS met zijn kwaliteits materialen en AA Drinks met zijn sportdranken etc. Ook de min of meer stille hulpverleners zoals schaatsverenigingen, de Vechtsebanen, de skeelerbaan Doorn de Atletiek vereniging Gouda en de voetbal vereniging SV Nieuwkoop, Sport instituut Den Edel en niet te vergeten de Baancommissie Utrecht en het Gewest Noord-Holland/Utrecht. Alle organisaties, instanties en personen heel hartelijk dank voor de steun.

CONCLUSIE
Er is gedurende het seizoen heel wat gebeurd in trainingsactiviteiten, wedstrijden etc. etc. en er zijn geen ernstige incidenten geweest en dat op zich is al een prima resultaat. De tijden welke door de teamleden zijn gerealiseerd zijn zonder uitzondering prima te noemen al willen we altijd weer nog beter.

Wim Nieuwenhuizen.